Bange for at føde
DIN FØDSEL
Kend din jordemoder
Krista Bella


BANGE FOR AT FØDE?

Usikkerhed, frygt for alt det nye og ukendte og angsten for om du kan klare det fylder hos rigtig mange gravide. Måske 
føler du, at du står på bar bund og ikke aner hvor du skal starte for at få en sund, sikker og dejlig fødsel, hvor du kan håndtere veerne. 
Læs mere her om fordelene ved at føde med din egen jordemoder som er den mest naturlige videnskabeligt veldokumenteret smertelindring

                             10 TRIN til Smertemestring 

Heldigvis er der en masse du kan gøre.
Læs med og få her mine 10 råd til at gøre veerne til noget du glæder dig til og som du kan klare.

1  Vælg et rart og indbydende sted at føde

  • Bevægelse under fødslen kan virke smertelindrende og der skal være mulighed for 
    at variere dine bevægelser, så du kan indtage mange forskellige positioner under 
    fødslen.

 Vælg dit fødeteam med omhu

  • Et godt og støttende fødeteam kan bestå af en jordemoder, du kender, din partner, 
    en god veninde, en fødselshjælper, din mor eller hvem der kender dig godt
  • Når du bliver mødt med respekt og forståelse nedsættes stressniveauet. Det nedsætter 
    smerteoplevelsen
  • Læs fx Jordemoderforeningens beskrivelse af “Kend din  jordemoder”

 Kend dit fødesteds procedurer

  • Spørg ind til mulighederne for at få den fødsel du ønsker dig
  • Jo bedre du er forberedt jo færre overraskelserne undervejs

 Sæt ord på din frygt

  • Er du bange for fødslen, for veerne, nåle, medicin eller tab af kontrol?
  • Tal med en, du stoler på om din frygt.
  • Udarbejdelse af en ønskeliste til fødslen kan også være med til at få bugt med frygten

 Brug din vejrtrækning

  • Træk vejret under veerne. Let spændingerne med hver udånding og sæt gerne lyd på
  • Prøv også hurtige vejrtrækninger (ånd ind hvert 2. – 3. sekund = 20 til 30 indåndinger pr minut)
  • Find et fødselsforberedelses kursus hvor du kan lære at bruge din vejrtrækning, når veerne kommer

 Lær at visualisere

  • Fokuser på noget der gør dig glad og mindre på veen.
  • Forestil dig at du befinder dig i fuldstændig afslappende omgivelser med støttende mennesker

 Tag et varmt bad

  • Et varmt bad er afslappende, smertelindrende og søvndyssende på samme tid
  • En håndholdt bruser giver mulighed for at bruse direkte på det område hvor du føler veerne

 Bevæg dig

  • Bevæg dig så meget som muligt under fødslen. Når du bevæger dig, hjælper du din krop og din baby til at finde den optimale vej ud.
  • Sådan gør du for at få baby bedst ned i bækkendet. Læs her

 Få lindring af varme eller kolde omslag

  • Placer et varmt omslag på den nederste del af din mave eller ryg alt efter hvor veerne sidder
  • Varme kan også afslappe spændte skuldre
  • Her er en opskrift på ingefærklude der giver stor lindring

10  Bliv forkælet af behagelig og blid massage

  • Berøring under fødslen giver en følelse af omsorg, forståelse og tilstedeværelse af støtte. Det virker smertelindrende. 
  • Få din fødselshjælpere til at massere dig med olie, der hvor du har brug for det
  • Akupressur er både smertelindrende og vestimulerende. Læs mere HER